Bułgaria

Drukuj

Wycieczka do Bułgarii odbyła się w dniach od 2 maja do 11 maja 2012 r. Uczestniczyli w niej uczniowie klas I-III naszego gimnazjum oraz nauczycielki: p. I. Wasyluk, p. A. Bałachowska, p. S. Janicka - Kurczyna, p. E. Lenartowicz - Ostapiuk.

Z Ząbkowic Śląskich wyjechaliśmy 2 maja późnym wieczorem. Pierwszą noc spędziliśmy w autokarze jadąc przez Słowację i Węgry. Rano byliśmy w Budapeszcie. Po śniadaniu rozpoczęliśmy spacer i zwiedzanie stolicy Węgier m.in. Wzgórze Zamkowe z Zamkiem Królewskim (przez 700 lat siedziba węgierskich królów), Kościół św. Marcina (miejsce koronacji królów), Basztę Rybacką, Parlament, Plac Bohaterów z Zamkiem Vajdahunyad (kompleks budynków zbudowanych w różnych stylach architektonicznych), Wzgórze Gellerta z Cytadelą i Pomnikiem Wolności. Następnie metrem udaliśmy się w inną część miasta, gdzie kontynuowaliśmy spacer po mieście podziwiając tamtejszą architekturę i zabytki. Wieczorem wyjechaliśmy z Budapesztu i przejeżdżając przez Rumunię dotarliśmy do Bułgarii. W godzinach popołudniowych zakwaterowaliśmy się w Hotelu Warszawa i udaliśmy się na obiadokolację. Wieczorem udaliśmy się na spacer po Złotych Piaskach.

Następny dzień po śniadaniu spędziliśmy nad morzem, opalaliśmy się i kąpaliśmy się w morzu, pogoda nam sprzyjała. Wieczorem widoczne były pierwsze oznaki opalenizny. Po obiadokolacji czas spędziliśmy na basenie hotelowym.

Kolejnego dnia udaliśmy się na wycieczkę autokarową do Bałcziku - miasteczka malowniczo położonego na skalistym wzgórzu wybrzeża Morza Czarnego, zwanego Białym Miastem. Słynie ono ze znajdującego się tam pałacu królowej rumuńskiej Marii z przyległymi parkami i ogrodem botanicznym, gdzie m.in. znajdują się tam: ogród kaktusowy, wodospady, potoki i jeziora. Drzewa, kwiaty, rośliny były tutaj przywożone z całego świata. Potem udaliśmy się na cypel Kaliakra, który wznosi się na wysokości 70 m i równocześnie wychodzi 2 km w głąb morza. Po obiadokolacji udaliśmy się na spacer po Złotych Piaskach.

Następnego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy na pieszą wycieczkę do Klasztoru Aładża (3km od Złotych Piasków) - jeden z najoryginalniejszych bułgarskich klasztorów wykuty w wysokich skałach (XIII w.), Kamiennego Lasu – unikalny zabytek przyrody, jedyny tego rodzaju na całym świecie.

We wtorek po śniadaniu wyruszyliśmy na wycieczkę autokarową do Warny, największego miasta i portu na bułgarskim wybrzeżu Morza Czarnego. Zwiedzaliśmy m. in. Klasztor Aladja pochodzącego z XIII – XIV wieku, wykutego w skale, Świątynię Katedralną „Wniebowzięcia Matki Boskiej" – znajdującą się w centrum miasta. Witraże na wielkich południowych oknach (od strony placu) przedstawiają Św. Braci Cyryla i Metodego, a od strony północnej Św. Klimenta i Św. Angelarego. Katedra jest jedną z najbardziej okazałych budowli w Warnie. Potem udaliśmy się do Delfinarium, gdzie podziwialiśmy pokaz delfinów. Po powrocie czekała na nas ciepła obiadokolacja. Resztę dnia spędziliśmy na basenie hotelowym.

Ostatniego dnia po śniadaniu udaliśmy się na plażę. Ok. godz. 16.00 zjedliśmy obiadokolację i wyruszyliśmy przez Rumunię do Hajduszoboszlo. Tam zakwaterowani zostaliśmy w hotelu Viktoria.

Rano po śniadaniu poszliśmy na baseny termalne. Kąpielisko basenów termalnych, zasilane jest wodami leczniczymi o temperaturze 75 °C tryskającymi z głębokości 1100m, oferuje baseny napełnione wodą schłodzoną do różnych temperatur. Kompleks składa się z 11 basenów w tym baseny ze sztucznymi falami, kąpielami „szampańskimi", brodziki dla dzieci, pływalnia sportowa, basen dla plażowiczów z ogromną zjeżdżalnią, jeziorko z łódkami. Ok. godz. 13.00 wyruszyliśmy w drogę powrotną do domu. Po drodze czekała nas obiadokolacja. Na miejscu w Ząbkowicach Śląskich byliśmy ok. godz. 2.30 w nocy. Wycieczka była udana, pogoda nam sprzyjała.

Tekst: Iwona Wasyluk

Wednesday the 17th. Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Noblistów Polskich w Ząbkowicach Śląskich. Joomla 3.0 templates. All rights reserved.