Chorwacja

Drukuj

Wycieczka do Chorwacji odbyła się w dniach od 23 do 31 maja 2014r. Uczestniczyli w niej uczniowie klas I-III naszego gimnazjum oraz nauczycielki: p. I. Wasyluk, p. A. Bałachowska oraz p. S. Janicka – Kurczyna.
 1- Dzień - Jeziora Plitwickie- malowniczo usytuowana dolina z turkusowymi jeziorami, krystalicznie czystą wodą i pływającymi w niej rybami posiadająca liczne wodospady. Park Narodowy Jezior Plitwickich znajduje się na liście Światowego Dziedzictwa Kulturalnego i Przyrodniczego UNESCO. Plitwice zawdzięczają swoje piękno wapniowi i roślinom tworzącym skały wapienne. W procesie tworzenia się wapienia i przegradzania koryta rzeki powstało 16 jezior Plitwickich, które są wspaniałym zjawiskiem przyrody otoczonym gęstymi lasami, w których żyją niedźwiedzie, wilki i wiele innych rzadkich gatunków zwierząt i roślin. To właśnie tutaj spędziliśmy cały nasz pierwszy dzień.
2 – Dzień – W godzinach wieczornych przybyliśmy do Baška Voda, miejscowości położonej u podnóża majestatycznego masywu Biokovo, w zachodniej części Wybrzeża Makarskiego, na chorwackim wybrzeżu Morza Adriatyckiego. Baška Voda to niegdyś osada uprawiających ziemię chłopów i rybaków, kupców i żeglarzy, została przekształcona przez swoich pracowitych mieszkańców w nowoczesną turystyczną miejscowość, posiada wszystkie cechy i atrakcje małego nadmorskiego miasteczka basenu Morza Śródziemnego.
3-Dzień - Odpoczęliśmy i zrelaksowaliśmy się nad kryształowo czystą wodą u podnóża górskich szczytów sięgających prawie 2000 m.
4-Dzień – kolejny dzień przeznaczyliśmy na całodzienny rejs statkiem na wyspę Hvar i Brać. Zwiedziliśmy sympatyczną miejscowości oraz posililiśmy się przepysznymi rybkami złowionymi przez naszych przewoźników. Następnie powróciliśmy do hotelu. Udaliśmy się na wieczorny spacer po plaży oraz gry zespołowe.
5- Dzień - Zwiedziliśmy okolicę miejscowości Baśka Voda oraz spędziliśmy wspaniały czas wolny na plaży.
6-Dzień – Kolejnego dnia udaliśmy się do jednego z największych miast Chorwacji – Splitu. Tam każdy spokojnie mógł zakupić przeróżne pamiątki oraz spróbować przysmaków tamtejszych ludzi. Zmęczeni całodniowym zwiedzaniem oraz podróżą , przybyliśmy do naszego kurortu.
7-Dzień - Trogir to niewielkie miasto portowe w Chorwacji. To właśnie tam udaliśmy się na naszą kolejną wycieczkę. Miło zwiedziliśmy najważniejsze zabytki: przede wszystkim dwa pałace, katedrę i Bramę Lądową. Naszą uwagę przyciągnął zbudowany w XV wieku Pałac Cipiko. Budowla powstała w stylu renesansowym z inicjatywy najzamożniejszego rodu w mieście. Najbardziej charakterystycznym elementem architektonicznym pałacu są tzw. Triforia, czyli trzyczęściowe okna z balustradą kamienną, na której krańcach umieszczono pilastry. Okna zdobią tez figury aniołów oraz herby rodowe. Poza pałacem rodziny Cipiko w Trogirze jest też drugi XV-wieczny Pałac Stafileo, z bogato zdobionymi gotyckimi oknami weneckimi. Obiekty sakralne reprezentuje Katedra św. Wawrzyńca. Jej budowa została rozpoczęta w XII wieku na terenie pierwotnego kościoła zburzonego przez Saracenów. Interesującym obiektem w świątyni jest również skarbiec. Zgromadzono w nim wyjątkowo cenne przedmioty sakralne i liturgiczne. Jednym z nich jest zbiór średniowiecznych kodeksów. Dwieście lat później do katedry dobudowano dzwonnicę, która zachowała się do dziś w dobrym stanie. Poza katedrą w Trogirze można podziwiać jeszcze inne kościoły, w tym najstarszy w mieście trzynawowy kościół św. Barbary wraz z czteroboczną wieżą zegarową oraz kościół św. Jana Chrzciciela.
 Dzień – 8 – Przed ostatni dzień przeznaczyliśmy na odpoczynek na plaży oraz małe zakupy.
Dzień – 9 – W godzinach rannych opuściliśmy naszą miejscowość i powróciliśmy do Polski.

W. Wasyluk

Sunday the 19th. Publiczne Gimnazjum nr 2 im. Noblistów Polskich w Ząbkowicach Śląskich. Joomla 3.0 templates. All rights reserved.